Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 5 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Magie v období judaismu Druhého chrámu a raného křesťanství
Nezmar, Daniel ; Lukeš, Jiří (vedoucí práce) ; Biernot, David (oponent)
Magie v období judaismu Druhého chrámu a raného křesťanství Abstrakt Předkládaná práce se zaměřuje na studium a shromáždění pramenů z dějin esoterismu převážně v období judaismu Druhého chámu a raného křesťanství, které ukazují na kulturní průniky magických a náboženských společenství, ale i jedinců, již se věnovali studiu magického umění. Jedná se o chaldejskou, egyptskou, židovskou, řecko-římskou a nakonec i křesťanskou kulturu. Poukazuje na hlavní zdroje jejich magických a náboženských nauk a původ magie a magického myšlení. Sleduje pravděpodobné kořeny jak náboženství, tak magie, a popisuje vývoj magických praktik od počátků až k danému období Druhého chrámu. Po malé analýze následuje komparace pěti základních kultur žijících na území okolí Středozemního moře v době Druhého chrámu a jejich magii. Detailně je rozebírán obor démonologie a některé osobnosti dějin, které se evidentně zabývaly magií. První část práce rozebírá pojem magie a nahlíží na spojitosti mezi vědou, filosofií a náboženstvím. Následně je z každé kultury zvolena jedna osobnost, pro pozdější zkoumání činů a skutků všech těchto hlavních kultur, které se v době Druhého chrámu (cca 550 př. n. l. - 70 n. l.) mezi sebou mísily, s mírným přesahem časového horizontu na obě strany časové osy, která se zřejmě věnovala nebo praktikovala magii....
Magie v období judaismu Druhého chrámu a raného křesťanství
Nezmar, Daniel ; Lukeš, Jiří (vedoucí práce) ; Biernot, David (oponent)
Magie v období judaismu Druhého chrámu a raného křesťanství Abstrakt Předkládaná práce se zaměřuje na studium a shromáždění pramenů z dějin esoterismu převážně v období judaismu Druhého chámu a raného křesťanství, které ukazují na kulturní průniky magických a náboženských společenství, ale i jedinců, již se věnovali studiu magického umění. Poukazuje na hlavní zdroje jejich magických a náboženských nauk a původ magie a magického myšlení. Sleduje pravděpodobné kořeny jak náboženství, tak magie, a popisuje vývoj magických praktik od počátků až k danému období Druhého chrámu. Dále po malé analýze porovnávám pět základních kultur žijících na území "úrodného půlměsíce" právě v době Druhého chrámu a jejich magii. Detailně rozebírám obor démonologie a některé osobnosti dějin, které se evidentně zabývaly magií, a jak se světil a aktivoval magický ochranný kruh. První část popisuje a všechny dostupné magické obory a techniky, se kterými se mohl smrtelník v době Druhého chrámu na území "Úrodného půlměsíce" vůbec setkat. Všechny obory, které ve své práci uvádím, byly již známy v době Druhého chrámu, ale některé z nich nebyly, tak hojně rozšířené, nebo tak propracované, jako v pozdějším období. Podrobný rozbor se hodil i při výběru osobnosti, kterou jsem z každé kultury zvolil, pro pozdější zkoumání činů a skutků všech...
Poselství knihy Ageus
Holý, Jiří ; Beneš, Jiří (vedoucí práce) ; Roubalová, Marie (oponent)
Poselství knihy Ageus Abstrakt: Tato diplomová práce se zabývá poselstvím knihy Ageus, používá dva základní zdroje: hebrejský text (Tanach) a řecký text (Septuagintu). Každý z původních textů je přeložený do češtiny v rámci exegetického výzkumu. Obě exegeze jsou učiněny verš po verši. Tato práce je rozdělena do čtyř kapitol. První kapitola se zaměřuje na poselství knihy Ageus v Tanachu, druhá kapitola v Septuagintě. Třetí kapitola porovnává výsledky obou exegezí. Poslední kapitola této práce sleduje historii interpretací, tj. výsledky vybraných vykladačů: Jan Kalvín a jiní v 19., 20. a 21. století v Evropě a v USA. Komentáře knihy Ageus neodráží vše, autor této práce na to reaguje v poslední kapitole (na základě obou exegezí). To je přínos této práce. Boží poselství ke svému lidu je tím nejdůležitějším poselstvím knihy Ageus. Většina teologů Starého zákona tvrdí, že Božím záměrem byl nový chrám v Jeruzalémě (tj. druhý chrám). Výsledky této práce se shodují s výsledky českého teologa Jiřího Beneše (2006): Boží slovo o chrámu je metaforou, chrámem je Boží lid. Božím záměrem je pokání srdce. Poselství knihy Ageus je ve shodě s poselstvím Nového zákona (J 2,19-22; Sk 15,13-18; 2 K 6,16). Pád prvního chrámu (Šalomounův chrám) v r. 587 př. n. l. a pád druhého chrámu v r. 70 n. l. také potvrzují výsledky této...
Tradice Izraele a helénizace v době znovuzasvěcení Druhého chrámu
Tlustošová, Adéla ; Ondrejičková, Sylva (vedoucí práce) ; Větrovec, Pavel (oponent)
V bakalářské práci se zaměřuji na téma Chanuky, svátku zakotveného v historii Izraele. Především se zabývám obdobím, ve kterém se udál zázrak při opětovném zasvěcení Druhého chrámu. Tento příběh můžeme najít v deuterokanonických knihách Starého zákona, knihách makabejských, později také v interpretaci Starožitností Josefa Flavia. Tato práce pojednává o historicko-kulturním kontextu doby v Judeji, která předcházela znovuzasvěcení. Rozebírá souvislost násilné helenizace Judska s následným makabejským povstáním, které bylo reakcí na stále se zhoršující životní podmínky Židů. Usilovali o svobodu, která jim byla odpírána seleukovskými vládci, svobodu náboženskou a posléze i politickou. V druhé polovině práce seznamuji čtenáře se znovuzasvěcením chrámu, zázrakem s ním spojeným a důležitými ustanoveními, na kterých se usneslo shromáždění Izraele. Od této doby se prostřednictvím tohoto svátku každoročně připomíná věrnost Židů, mučednické vzory, které budou i v budoucnu posilovat hodnotu obětování života pro víru v Hospodina v prostředí, v němž převládá pohanský kult, nejen v Palestině ale i v prostředí diaspory.
The Narrowness of the Jewish World in the <> Encyclical of James in the Context of Political and Religious Conflicts of the Second Temple Period
Tarasenko, Olexandr ; Lášek, Jan Blahoslav (vedoucí práce) ; Pokorný, Petr (oponent) ; Ábel, František (oponent)
Tato disertace zkoumá systém hodnot autora Listu Jakubova, což je sbírka kázání nebo besed jeruzalémského "episkopa", sestavených a editovaných jeho následovníkem. List se netýká žádných konkrétních specifických problémů komunit nebo jednotlivců, a proto může být považován za encykliku. Obrácení se autora ke čtenářům vypadá takto: "Udělej takto a nedělej jinak". Proto tento opus lze považovat za "Halachu", literární formu používanou mudrci Izraele před naším letopočtem. "Halacha", stejně jako řecký literární žánr paraenesis, nepřipouští diskusi, ale spíše vybízí čtenáře k poslušnosti. Jako vzor pro napodobování Jakub ukazuje ne Ježíše Krista, ale svaté ze Starého zákona.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.